Àrea de participació

Ciència ciutadana i inundacions

Com has pogut veure en aquest portal, en els últims anys a Catalunya s’han produït  episodis meteorològics rellevants com nevades, tornados o temporals de mar però les inundacions segueixen sent el fenomen que es produeix amb més freqüència i que més danys genera en conjunt. Per donar resposta a tots els reptes que planteja fer recerca en aquest àmbit interconnectat de riscos naturals i societat cal treballar de manera holística incorporant a l’anàlisi meteorològic l’estudi dels impactes, el diagnòstic de les causes i incorporant visions des d’altres disciplines. Es el que anomenem una aproximació holística i interdisciplinària. Aquestes investigacions contribueixen a la millora del pronòstic, de la gestió d’aquestes situacions i la nostra preparació. Per a aquestes investigacions és important disposar del màxim nombre de fonts d’informació possible. La ciència ciutadana és una d’elles que a més proporciona aquests valors afegits d’innovació i integració amb l’entorn tal com s’ha descrit en seccions anteriors.

Crescuda de l’Ebre a Miravet, març 2015 (Font: Joan Ramon Coll, Floodup)

En el camp de la meteorologia la ciència ciutadana no és quelcom nou sinó que en el passat la col·laboració ciutadana ja era present amb estacions meteorològiques manuals mantingudes de manera voluntària per mestres, preveres o metges, que a més recopilaven, tractaven i enviaven les dades (via correu postal!). En l’actualitat destaquen associacions com l’Associació Catalana de Meteorologia (ACAM) i l’Associació Catalana d’Observadors Meteorològics (ACOM) a Catalunya. També existeix la Xarxa d’Observadors Meteorològics (XOM)  vinculada al Servei Meteorològic de Catalunya (SMC). La XOM va néixer amb l’objectiu d’ampliar la informació que el SMC necessita i està formada per persones que col·laboren voluntàriament aportant observacions diàries, realitzant vigilància atmosfèrica o ambdues tasques.

En quant a les observacions de fenòmens meteorològics adversos com les inundacions destaca el projecte FLOODUP del que es parla en altres seccions i que es centra en el seguiment de l’ocurrència i impacte dels fenòmens meteorològics al territori. Altres projectes que utilitzen la col·laboració ciutadana per al seguiment d’episodis extrems són la plataforma SINOBAS  impulsada per l’AEMET,  l’app mPING  desenvolupada pel NOAA National Severe Storms Laboratory i la Universitat d’Oklahoma, o Crowdwater un projecte impulsat per la Universitat de Zurich sobre seguiment rius, crescudes i sequeres.

El lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers amb la finalitat de gestionar les vostres preferències (recordar informació per a que accediu al lloc web amb determinades característiques que puguin diferenciar la vostra experiència de la d’altres usuaris). Per obtenir més informació sobre les galetes podeu consultar la Política de galetes aquí.

Configuracio de Privadesa

Privacy Settings saved!
Configuració de Privadesa

A continuació et mostrem les galetes que utilitzem per oferir-te una millor navegació. Aquelles galetes que no són necessàries per a una correcta navegació podràs activar-les o desactivar-les en funció de les teves necessitats.

• PHPSESSID
  • wordpress_logged_in_